GoKids English® se znakováním - přirozená cesta k angličtině

Proč děti učit druhý jazyk hned od malička?

Především v prvních měsících a letech života pokládáme důležité základy všeho, co bude dítě jednoho dne potřebovat. Výzkum ukazuje, že včasné vystavení jazyku zlepšuje mnohé kognitivní schopnosti, posiluje komunikační dovednosti a klade silný základ pro budoucí akademický úspěch. Pro rozvoj jazyků není nikdy příliš brzy, naopak! Věděli jste, že schopnost vytváření nových jazykových otisků se ztrácí už kolem 9. měsíce věku? Evoluce zařídila, že řečové centrum mozku má v prvních letech života zrychlený metabolismus a využívá více energie, než některá jiná centra - a to je přesně doba, kdy je zcela přirozené se jazyky učit. Je tedy obrovská škoda čekat na angličtinu až ve školce, nebo dokonce až ve škole, kdy už se přirozený cit pro učení jazyků vytrácí. 

Přijdťe s námi zažít zábavné lekce a užijte si tu radost ve tváři vašeho děťátka, když porozumí novým výrazům a zažije spoustu zábavných okamžiků se stejně starými dětmi. Sledujte jeho úžasné pokroky, zažijte chvíle plné legrace při zábavných aktivitách a pocit blízkosti při společných zážitcích. Na kurzech nejen stavíme základy jazykových dovedností na celý život, ale vytváříme mnohé příležitosti k prohloubení vzájemného pouta mezi rodičem a dítětem. Při lekcích můžete prožít krásné společné zážitky v angličtině, nasát příjemnou atmosféru a spoustu tipů i na doma. 

Lekce jsou postaveny v souladu s moderními vědeckými poznatky o vývoji rané řeči a komunikace dětí. Učí angličtinu formou zážitků, tedy přesně tak, jak je to lidskému mozku nejbližší a nejjednodušší. Koncept těchto kurzů je vytvořen profesorkami vývojové psychologie Lindou Acredolo a Susan Goodwyn a týmem neurovědců z předních světových univerzit.

Jako jediní v Moravskoslezském kraji nabízíme tyto mezinárodně úspěšné licencované kurzy pro děti již od 6 měsíců. Lektorka je sama maminkou dvojjazyčně vychovávané dcery, a pravidelně sdílí tipy i podporu dalším rodičům, kteří si přejí své děti vést k dalšímu jazyku - ať už sami anglicky umí, nebo neumí. 

Silné stránky dětí, které začínají se dvěma jazyky včas

Kurz GoKids English se znakováním pro děti 6-36 měsíců

Angličtina, která baví děti i rodiče! Zkuste si představit lekce angličtiny, kde děti dané téma skutečně zažívají. Kurzem provází roztomilý medvídek Beebo a jeho chytlavé písničky. Ani si při tom děti nevšimnou, že se všechno vlastně odehrává v angličtině a učí se ji tak přirozeně, jako češtinu. Tyto kurzy jsou vhodné i pro úplné začátečníky, i pro děti, které angličtinu slyší doma. Představují angličtinu tak, jak je to dětem nejvíce přirozené. Děti si přitom osvojí nesmírně důležitý koncept, že komunikace může probíhat i v jiné řeči. Kromě interaktivního učení stihneme i spoustu aktivit rozvíjejících psychomotoriku dětí, kognitivní dovednosti a emoční inteligenci, hry s padákem - a hlavně spoustu zážitků. Každá lekce je stavěná dynamicky tak, aby i takto malé děti udržely co nejvíce pozornost. Miminka se nejprve s jazykem seznamují poslechem a učí se první výrazy pochopit a vyjádřit s pomocí znakování. Díky tomuto kurzu začínají i dříve mluvit - a to nejen v angličtině, ale i v češtině. Starší děti už procvičují porozumění, učí se slova vyslovovat a tvořit i jednoduchá slovní spojení. Doma pak můžete angličtinu dále procvičovat díky pravidelným tipům, které sdílím na sociálních sítích i rozšiřujícím materiálům ke kurzu. Opakování je pro děti nesmírně důležité z hlediska vytvoření rutiny, předvídatelnosti, tvorby dostatečně hlubokých paměťových stop a především vytvoření klidného a známého prostředí, které je pro učení u takto malých dětí klíčové. Je velmi důležité nechat děti se rozvíjet ve známém a předvídatelném prostředí, i proto opakujeme každé téma ve třech lekcích po sobě. Velmi tak doporučujeme zvážit přihlášení na více lekcí. 

Kurzy GoKids English® jsou jednoznačně založené na kvalitě, ne kvantitě učení. Vedou děti k porozumění a plynulosti komunikace, spíše než pouhému učení slovíček nebo písniček. 

KURZ AKTUÁLNĚ NEPROBÍHÁ - V PŘÍPADĚ ZÁJMU SE NÁM OZVĚTE :-)

Místo: Studio Sundara, Ostrava Poruba, Dvorní 756/9, 708 00
Délka lekce: 45 minut
Počet lekcí: celkem 36 (12 témat, každé opakované 3x), kurz průběžně rozdělujeme na menší celky
Věk: od 6 do 36 měsíců
Cena: 3900,- Kč za pololetí = 15 lekcí. Při první návštěvě kurzu je potřeba si zakoupit i zpěvníček s online přístupem k písničkám z kurzu v ceně 500,- Kč. Zpěvníček obsahuje písničky ke všem tématům.

MÁTE TRVALÝ POBYT V PORUBĚ, SLEZSKÉ OSTRAVĚ NEBO OSTRAVĚ-JIHU? PAK NA TENTO KURZ MŮŽETE ČERPAT 1000 KČ PŘÍSPĚVEK FORMOU PROJEKTU CORRENCY. PRO ČERPÁNÍ MĚ MŮŽETE KONTAKTOVAT.


Při první návštěvě je potřeba zakoupit materiály v ceně 500 kč (tištěný zpěvníček a online přístup k písničkám ze všech témat kurzu)
Témata lekcí: U jídla, Před spaním, Koupání, Oblékání, Zvířátka, V parku, Pocity, Venku, Na farmě, Bezpečnost, V zoo, Narozeniny.
Kapacita kurzu je omezena pro zajištění individuálního přístupu ke všem dětem
Každé dítě je na kurzu doprovázeno rodičem
Lekce probíhají v anglickém jazyce
Vyučující je mezinárodně certifikovaná lektorka, učitelka anglického jazyka na základní škole. Výuce anglického jazyka pro všechny věkové kategorie i jazykové úrovně se věnuje již více než 10 let. 

Běžné otázky a odpovědi

Co dělat, pokud na zaplacenou lekci nakonec nemůžeme přijít?

Každému se může stát, že na poslední chvíli onemocní nebo život přinese jiné nečekané události. Pokud víte, že se na kurz nemůžete dostavit, v rozvrhu na webu studia (www.sundara.cz) se můžete odhlásit. Prosíme, odhlaste se co nejdříve, pokud víte, že budete chybět, abychom věděli, že s vámi nemáme počítat a mohli případně vaše místo uvolnit náhradníkovi. 

Lekci, kterou máte zaplacenou a řádně zrušenou v systému si můžete nahradit v jiných kurzech, které ve studiu nabízíme. Nahradit si můžete maximálně 5 lekcí. Pokud jste stálými zákazníky studia Sundara, můžete si nahradit 6. Pokud se chcete dostavit na náhradní lekci, objednejte se prosím přímo přes rezervační systém studia Sundara sundara.isportsystem.cz. Své místo na lekci také můžete přenechat třeba kamarádce, která může přijít za vás. V případě dotazů mě určitě můžete kdykoliv kontaktovat. 

Je možné přijít jen jednorázově, abychom se ujistili, že našemu děťátku kurz vyhovuje?

Ano, můžete přijít jednorázově nebo si zakoupit celý kurz. Je také možné dokoupit si zbylé lekce již probíhajícího kurzu. Každá lekce má své téma, takže se v případě návštěvy jen některých lekcí dozvíte pouze některá témata. Cena za jednu samostatnou lekci je trochu vyšší, než při přihlášení na celý kurz.

Má rané učení jazykům nějaké dlouhodobé výhody? 

Odborné studie už celá desetiletí prokazují, že trénink řečového centra mozku má dalekosáhlé výhody na celý život. Děti, které se od malička učily dvěma jazykům, mají oproti čistě jednojazyčným dětem výhodu ve:

- Využití kapacity mozku

- Rychlosti vybavení informace

- Schopnosti řešení problémů

- Analytickém myšlení

- Kreativitě a kreativní práci s informacemi

- Verbálním i neverbálním vyjadřování a porozumění

- Dřívějším pochopení principu permanence

- Pozdějším nástupu věkem způsobeného poklesu kognitivních funkcí

- Multitaskingu

- Soustředění

- Paměti

- Vyšším průměrném IQ a EQ

a mnoha dalších důležitých dovednostech.

Řečové centrum mozku a na něj navázaná další centra jsou schopná největšího rozvoje jen v prvních letech života. Čím dříve začneme, tím lépe je můžeme v jejich růstu podpořit. 

Je nějaký rozdíl v jazykové úrovni mezi dětmi, které se učí cizí jazyk od malička a těmi, které začaly až ve škole? 

Doba, kdy se začínáme učit cizí jazyk, je z hlediska rozvoje řečového centra mozku i pro rozvoj daného jazyka zcela zásadní. Věda i zkušenosti ze života ukazují už déle než 100 let, že nejzásadnější rozvoj jazyků probíhá v prvních letech života. V útlém dětství dítě prochází mnoha milníky rozvoje řeči. Po každém překročení dalšího milníku už bude po zbytek života učení se dalším jazykům jen těžší a těžší. Naprostou většinu těchto milníků dítě překročí do svých 6 let. Ve věku kolem 6 let již dítě běžně dokáže komunikovat na uspokojivé úrovni (ať už se učí jeden jazyk nebo více) a přirozeně nastává doba, kdy se mozek začne soustředit na rozvoj jiných důležitých dovedností. Stavba řečového centra je již z většiny hotová a tato oblast mozku tedy již nadále nedostává takový nadbytek energetických zásob. Jako srovnání nám může sloužit stavebnictví. Představte si, že stavíte dům pro rodinu s jedním dítětem, která žádné další dítě nečeká. Navrhnete tedy jeden dětský pokoj. Za několik let ale přijde druhé dítě a už nezbyde nic jiného, než je oba nechat se tísnit v jednom pokoji - a aspoň se ho snažit trochu upravit, aby se tam nějak vešli. Nebylo by lepší mít pro ně dva stejně prostorné a nezávislé pokoje? Pokud chcete vašemu dítěti dopřát možnost naučit se anglicky přirozeně a jednoduše, na nic nečekejte. Určitě ne až na dobu, kdy bude ve škole nebo ve školce. Velká část zmiňovaných milníků totiž bývá překročena i dříve než ve 3 letech. 

Kdy by se mělo dítě začít učit cizí jazyk? 

Pokud vám stačí krátká a rychlá odpověď, tak TEĎ. Čím dříve dítě začne, tím lépe pro něj. Pokud jste tedy ještě s vaším dítětem nezačali, začněte dnes. Ať už je mu měsíc, dva roky nebo třeba pět let. V souladu s vědeckými výzkumy můžeme říct, že je nejlepší začít hned od narození, nebo v co nejútlejším věku. Například vytváření nových zvukových otisků jazyka dokáže mozek jen prvních 6-9 měsíců života. Pak už pracuje jen s těmi, které už tam jsou. V prvních letech života je lidský mozek přirozeně nastavený na to, aby se naučil jazykům. To potvrzují i vědecké studie. Pokud se v té době dítě setkává se dvěma jazyky, učí se je oba zároveň a stejně efektivně. V pozdějších letech je již mnohem obtížnější se jazyky učit. Mozek už se v té době věnuje přednostně dalším dovednostem a centra řeči a porozumění už mají své hlavní dráhy vytvořené. Je dobré si promyslet, jaký je váš cíl při učení dítěte a tomu přizpůsobit jak čas, který dítě s jazykem stráví, tak i množství zdrojů, odkud jazyk slyší a čerpá. Určitě doporučuji, aby se dítě setkávalo s angličtinou od více lidí, na více místech a situacích. 

Musí mít dítě na jazyky talent, aby se mohlo učit dva nebo více najednou? 

Určitě nemusí - v prvních letech života se řečové centrum mozku zcela přirozeně velmi rapidně rozvíjí a dostává bohaté zásoby energie. Díky nim mozek neustále a automaticky hledá pravidelnost, řád a smysl v řeči, kterou slyší. Čím více má příležitostí, tím více se taky naučí - a tím pevnější základ bude mít řečové centrum po zbytek života. Schopnost učení se jazykům můžeme takto obrovsky rozvíjet jen v prvních letech života, kdy se v řečovém centru pokládají úplné základy. Můžeme zásadním způsobem ovlivnit, jestli budou stabilní a pevné, nebo ne. Učení se dvěma jazykům zároveň tedy není "jen pro talentované", ale UDĚLÁ Z DĚTÍ TALENTOVANÉ! pro které bude po zbytek života mnohem jednodušší se dalším jazykům učit.

Je to jako zasadit les - představte si, že máte tolik místa, kolik potřebujete, ale zasadíte třeba jen 100 stromů. Za 20 let vám nezbyde než litovat, že jste jich nezasadili více, protože les pořád není tak hustý, jak byste chtěli, a už vždycky bude náročnější dosáhnout ideální hustoty. Svým dětem můžeme dát hned do začátku mnohem více než 100 stromů a můžou tak dokonalé hustoty dosáhnout třeba už v pubertě. Je obrovská škoda nechat tuto příležitost proplout mezi prsty. 

Když se dítě začne učit druhý jazyk dřív, než zvládne první, budou se mu oba jazyky plést? 

Tento mýtus patří jistě mezi nejčastější, nejvíce probíraná a nejvíce obávaná témata rodičů, kteří chtějí svým dětem dát ten obrovský dar do života v podobě porozumění dvěma (nebo více) jazykům. Nejsilnějším důkazem, že je to skutečně úplný mýtus, jsou miliardy (ano, doslova miliardy) lidí po celém světě, kteří se dva/tři jazyky učili od malička a míchání obou jazyků dohromady se skutečně jako problém běžně nevyskytuje. Další neprůstřelné argumenty přináší věda již celá desetiletí. Protože je bilingvních osob na celém světě opravdu mnoho, daří se studovat jejich jazykové schopnosti, mysl, mozkové funkce, inteligence, paměť atd. na velice přesvědčivém vzorku lidí. Z výzkumů nezávisle na sobě vyplývá, že spíše než obávané míchání, může být problémem spíše zapomínání jazyka, který dítě nepoužívá nebo zcela pochopitelná neúplná znalost jazyka, kterému je dítě vystaveno málo. Je také úplně v pořádku, že z počátku dělají děti chyby. Právě těmi se učí a je na nás, abychom pro ně připravili dostatečně podnětné prostředí, ve kterém se naučí, jak to má být správně. Chyby dělají i děti (i dospělí), kteří se učí i jen jeden jazyk. Typy chyb jsou obvykle vázané na období vývoje dítěte a délku učení jazyka a je vhodné je sledovat. Dětský mozek se jazyk učí tím, že v něm při jeho poslechu hledá pravidelnost, logiku a řád. Dle výzkumů je hledá někdy i více, než tam opravdu jsou, a při dalším poslechu je musí neustále přehodnocovat, dokud všechno nesedí správně. Pokud dítě aktivně neslyší míchání obou jazyků dohromady, nemá ani jak si v míchání najít řád a nebude mu tak ani přirozené je sám míchat. Velmi tedy doporučuji, abyste při kontaktu s dítětem mluvili buď jedním, nebo druhým jazykem. Neustálé překládání je jen matoucí a nevede k plynulosti v druhém jazyce. Nechte dítě se do druhého jazyka ponořit a nerušte ho zbytečným překládáním. Lidský mozek je skutečně fantastický nástroj schopný zvládnout oba jazyky nezávisle na sobě.

Je škoda, že se my Češi dvou jazyků tak často obáváme. Nejsme na ně možná dostatečně zvyklí. V mnoha zemích světa jsou přitom dva jazyky pro děti už od malička zcela přirozené a někdy i očekávané (Švýcarsko, Belgie, Singapur, Indie, USA, Kanada...). 57 států světa má více úředních jazyků. A zapomínat nemůžeme ani na mnoho dětí smíšených párů, migrantů a přestěhovaných rodin, které taky zvládly oba jazyky bravurně. Děti jsou bez pochyby schopné naučit se dva jazyky zároveň, a dle výzkumů se oba jazyky navzájem neoslabují, ale naopak společně tvoří ještě pevnější základnu pro další jazyky a další mozkové funkce. Období, kdy je mozek k tomuto fantastickému učení nejlépe nastavený, je v prvních letech života. Byla by věčná škoda toto období propásnout. 

Začínají bilingvní děti mluvit později nebo dělat více chyb, než děti jen s jedním jazykem? 

Na obě otázky je správnou odpovědí NE. Bilingvní děti ani nezačínají mluvit později, ani nedělají více chyb. Na toto téma bylo provedeno nesčetné množství výzkumů. Ty ukazují, že děti dělají pokroky v rozvoji jazyka ve stejných časových rámcích bez ohledu na to, jestli se učí mluvit jedním jazykem, dvěma, nebo i více. Také chyby, které při učení jazyka všechny děti dělají, odpovídají věku a době vystavení jazyků. Pokud jsou vystaveny oběma jazykům rovnocenně, dělají podobně velké chyby ve stejné době. Pokud jsou druhému jazyku vystaveny méně, je pochopitelné, že jsou v něm jeho pokroky o něco pomalejší. Chyby ale k učení patří! I děti, které mluví jen jedním jazykem je dělají. Je zcela přirozené, že je všichni děláme a důležité je především to, že se časem zlepšujeme. Jak sledovat a rozeznat pokroky dítěte a jejich přiměřenost si povíme blíže na semináři. Je důležité si také uvědomit, že i mezi jednojazyčnými i dvojjazyčnými dětmi jsou i takové, které mají různé druhy problémů nebo speciálních potřeb. Počet jazyků ale tyto problémy nezpůsobuje a dítě by je mělo stejně, ať se učí jeden jazyk nebo více.

Jsou dětské říkanky a písničky důležité pro rozvoj řeči? 

Nesmírně! Předvídatelný a známý rytmus, melodie i text dětský mozek uklidňuje a nastavuje k touze se učit. Opakováním si dítě zlepšuje slovní zásobu i aktivní využití řeči - nemusí se bát se připojit, protože už ví, co bude následovat. Zejména v prvních měsících života se mozek učí prostřednictvím rytmických paměťových stop, vyhledává pravidelnost, opakování, melodii a lépe vnímá výše postavené hlasy. Naštěstí evoluce ví moc dobře co dělá a vybavila nás lidi, a především maminky, zcela přirozenou schopností mluvit na nejmenší děti hlasem, který je i v běžných denních situacích více zpěvný a výše postavený. Říkankami a písničkami přirozeně vývoj mozku podporujeme. A jejich další, možná nejdůležitější výhodou je samozřejmě i tvorba společných krásných vzpomínek a prohlubování lásky a blízkosti s maminkou, tatínkem nebo kýmkoliv dalším, s kým dítě písničky a říkanky prožívá. Ať už své dítě učíme jeden nebo dva jazyky, zapojení písniček a říkanek doporučuji jako jednu z TOP možností, jak na to. 

Moje osobní zkušenost

Vždy jsem věděla, že budu chtít Viktorku vést k angličtině. A je pro mě naprosto zásadní, abych to dělala správně - jsem sice učitelka na základní škole, ale učení s nejmenšími dětmi je zase trochu jiné. Strávila jsem tedy mnoho času dalším studiem.

S Viki jsem od malička mluvila anglicky a později jsme k angličtině přidaly také znaky. Když s námi Viki začala komunikovat, začalo být zřejmé, že jí je úplně jedno, jestli na ni mluví maminka anglicky, nebo kdokoliv jiný česky. Dokázala už v jednom roce zpracovat obě řeči najednou - reagovat na pokyny, opakovat zvuky, užívat si říkanky a písničky apod. 

Nyní má Viki na svůj věk obrovský náskok ve slovní zásobě. Ve 14 měsících dosáhla slovní zásoby 50 výrazů - průměrně přitom dle odborníků znají děti kolem 20-30 výrazů v 18 měsících. Navíc více než polovinu umí zároveň česky i anglicky - má tedy v hlavě cca 80-90 slovíček, což je výkon, který vyrazil dech i mi. Viki má náskok také v oblasti gramatiky - už ve 13 měsících začala kombinovat výrazy, což dle výzkumů děti průměrně začínají až v 19 měsících. V 18 měsících dokáže vytvořit větu o 4 slovech a její slovní zásoba obsahuje přes 250 slov v obou jazycích.

Na své dceři jsem si tak znovu ověřila, že to, co tvrdí výzkumy, knihy i odborníci je naprostá pravda - dva jazyky zároveň nejen že dětem nedělají problém, ale naopak mají ještě obrovský pozitivní vliv na jejich rozvoj. Už dnes jsem upřímně ráda, že jsem na nic nečekala. Moc se těším na dobu, až bude starší a angličtina pro ni bude plynulý a rozvinutý druhý jazyk. 

Představovat angličtinu dětem v době, kdy ji takto nádherně dokážou vstřebávat je opravdová radost. I proto jsem se stala lektorkou a moc ráda dál předávám své zkušenosti dalším dětem i rodičům. 

Sledujte také pravidelné tipy pro rodiče na našich sociálních sítích

Instagram
Facebook

Další informace o angličtině s nejmenšími najdete na blogu

E-book pro rodiče zdarma 

Chystáte se k nám na kurz ale nejste si jistí, co dělat nebo nedělat? Jak moc zasahovat nebo nezasahovat do činnosti dítěte? Stáhněte si tohoto krátkého průvodce pravidly na kurzech a vše vám bude jasné. 

Máte další otázky? Napište mi!

Mgr. et Mgr. Veronika Bystryčanová

Nezávislá lektorka kurzů a seminářů GoKids a BabySigns

veronika.bystrycanova@seznam.cz

 📞728 186 602